دیابت و جراحی : اقداماتی برای انجام جراحی موفق

افراد دیابتی نیز مانند افراد سالم گاهی نیاز به عمل جراحی دارند. در حقیقت از هر 4  نفر مبتلا به دیابت یک نفر درطول زندگیش نیاز به جراحی  دارد: جراحی برای تصحیح بینایی، کلیه ها یا مشکلات قلبی یا درمان یک عفونت. متاسفانه  ابتلا به دیابت  موجب افزایش خطر عوارض مرتبط با جراحی در این افراد شده و دوره ی ریکاوری را طولانی تر از افراد غیر دیابتی می کند. خوشبختانه اکثر جراحی ها بصورت اورژانس انجام نمی شود. اکثر افراد مبتلا به دیابت وقت کافی برای آمادگی قبل از جراحی برای ایمنی و موفقیت بیشتر جراحی دارند.

 اقدامات زیر نتایج بهتری را از جراحی حاصل خواهد کرد:

1-مقدار قند خونتان را کنترل کنید

 مطالعات نشان می دهد کنترل سختگیرانه قند  خون قبل از جراحی  میزان عوارض بعد از عمل را کاهش می دهد. برای کنترل قند خون نزدیک به مقدار هدف مراقبت هایی که پزشک شما توصیه کرده است را دنبال کنید. قند خونتان را به تعداد دفعات توصیه شده در زمان مقرر اندازه گیری کنید، انسولین و سایر داروها را بر طبق تجویز پزشک استفاده کنید، تغذیه ی  مناسبی داشته باشید، ورزش را بطور منظم انجام دهید و به وزن سلامت برسید.

2-ملاقات با پزشک در هفته های قبل از جراحی

برای چک آپ کامل به دیدن پزشکتان بروید، این کار را در هفته های قبل از جراحی انجام دهید. دفترچه ی ثبت گزارش قند خون خود را برای مشاهده ی پزشک درمعاینات همراه داشته باشید. درباره ی تمام داروهایی که مصرف می کنید (چه تجویزشده باشد و چه از داروخانه دریافت  کرده باشید) با پزشک خود صحبت کنید.همچنین درباره ی ویتامین ها و ساپلیمنت هایی که مصرف می کنید (شامل ساپلیمنت ها وموادگیاهی نیز می شود) با پزشک خود صحبت کنید زیرا برخی از این مواد قبل و بعد از جراحی برای شما خطراتی ایجاد می کنند. بهتر است تمام واکسیناسیونهای قبلی را در صورت نیاز تجدید کنید بخصوص واکسن آنفلوانزا را تزریق کنید.

3-درباره ی عمل خود را جراح صبحت کنید

اطلاع از علت نیاز به این جراحی و درمیان گذاشتن نگرانیهایتان با جراح بسیار مفید است، اکثر جراحان بر اساس سلامت جسمی و روانی شما روش خاصی را برای جراحی انتخاب میکنند. این ایده  که نظر دومی را از جراح دیگری جویا شوید ایده ی خوبی است. از پزشک خود درباره ی امکان درمان با روشهای غیر تهاجمی تر صحبت  کنید و اینکه اگر جراحی را انجام ندهید چه عواقبی درپی خواهد داشت.

4-سیگار را ترک کنید

هفته ها قبل از جراحی سیگار را ترک کنید اگر وقت زیادی تا زمان جراحی باقی نمانده است باز هم ترک سیگار می تواند، مفید باشد. افراد سیگاری درمعرض خطرات بیشتری برای عوارض بعد از عمل هستند و دوره ی ریکاوری آنها مشکل تر است. ترک سیگار به کنترل قند خون نیز کمک می کند. از پزشک خود بخواهید منابعی را در اختیار شما قرار دهد تا به شما در ترک سیگار کمک نماید.

5-با متخصص بیهوشی ملاقات کنید

متخصص بیهوشی مسئول مانیتورینگ علایم حیاتی شما از جمله قند خونتان در حین جراحی است. درباره ی نحوه ی درمان و کنترل بیماری  دیابت خود و گزینه های بیهوشی با متخصص بیهوشی صحبت کنید.

6-برنامه ریزی جراحی برای ساعات اولیه ی صبح

چنانچه دراوایل صبح عمل جراحی شما انجام شود احتمال خطر هیپوگلایسمی کاهش می یابد. ممکن است  پزشک مقدار قند خون شما را در ابتدای صبح در بیمارستان  اندازه گیری  کند تا  از سلامت شما قبل از عمل اطمینان یابد.

7-برنامه ریزی برای دوره ی ریکاوری

آمادگی اتفاقات بعد از جراحی را داشته باشید تا ذهن شما آماده ی پذیرش آنرا بسهولت پیدا کند و شما بتوانید نیروی خود را بازیابید. باید از برنامه ی درمانی بعد از عمل جراحی و اینکه چه موقع  می توانید فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید اطلاع کسب کنید. گرفتن تمام نسخه ها و داروهای دیابت برای حداقل دو هفته ، برنامه ریزی برای انجام تمام ویزیت های بعد از جراحی از اقداماتی است که از قبل از جراحی باید برنامه ریزی شوند.

منبع:

 http://spectrum.diabetesjournals.org/content/15/1/44.full

http://emedicine.medscape.com/article/284451-overview

www.diabetes.org/living-with-diabetes/treatment-and-care/blood-glucose-control/tight-diabetes-control.html

www.lifelinetomodernmedicine.com/Anesthesia-Topics/QA-Stop-Smoking.aspx

www.webmd.com/healthy-aging/ss/slideshow-surgery-prep-10

www.diabeticconnect.com

 

سرپرست مترجمین: ماندانا فرخی نیا